Wednesday, May 4, 2011

Kembali Ke Zaman 90'an

Assalamualaikum w.b.t,



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani,alhamdulillah dapat lagi kita menghirup udara segar kurniaan Allah yang tidak terhingga ini,masih dipanjangkan umur moga mendapat keberkatan dari umur ini dan moga sentiasa dalam redha Nya.

Beberapa jam lagi saya akan bergerak pulang ke kampus untuk meneruskan jihad akademik sebagai seorang pelajar universiti.Akan tetapi sepanjang dua hari pulang ke rumah ini membawaku mengimbau kembali detik-detik dulu ketika masih di bangku sekolah dan sebelumnya.Waktu kecil-kecil dahulu,ketika masih boleh ketawa riang tanpa memikirkan masalah yang berlaku di sekeliling kita.Akan tetapi apakan daya masa yang berlalu hanya boleh diambil pengajaran darinya,bukan boleh diulang dan tidak perlu dikesali. Masa yang ada perlu dimanfaatkan dan dihargai dan jangan mengharap masa depan kerana kita tidak tahu sama ada kita akan peroleh masa depan itu atau tidak. Imam Al-Ghazali pernah bertanyakan anak muridnya tentang Apakah yang terlalu jauh dari kita maka jawapannya adalah masa lalu.

Sewaktu zaman kanak-kanak dahulu, paginya akan dipenuhi dengan masa untuk ke sekolah. teringat lagi waktu perlu bangun jam 5.30 pagi untuk bersiap,keluar tunggu bas pukul 6.00 pagi.Waktu itu,jalan pagi-pagi buta untuk ke tempat tunggu bas. Dalam perjalanan itu, singgah sebentar membeli nasi lemak untk membuat alas perut.Sampai di sekolah,masuk saja kelas terus ajak kawan main pemadam kalau tak pun minta pada kawan kerj sekolah, nak di tiru.Inilah rutin waktu kecil dulu. Balik sahaja sekolah, beg sekolah dicampakkan ke dalam rumah,terus keluar bermain.Dulu saya ada pondok atas pokok,jadi bila lepas balik sekolah memang saya akan tidur di situ. Mak dah faham sangat,kalau tak ada bila dipanggil dia akan tengok atas pokok itu.

Waktu darjah 4,5 dan 6 saya ambil kelas petang.Jadi sementara nak menunggu kelas petang yang mula pukul 3.00 petang itu,saya akan berkayuh basikal dengan sahabat saya,suhailul,fadzreen,dan khairul izuan.Kadang-kadang ramai lagi.Habis satu kampung di lawati macam menteri besar turun buat lawatan pulak.Kadang-kadang itu kelas tak ramai.Jadi sambil-sambil pusing kampung kami akan melawat rumah kawan-kawan lain untuk ajak mereka pergi mengaji sekali.Perkara waktu kecil dulu memang seronok sebab tak perlu pikir masalah apa-apa pun.

Waktu petang pulak akan turun padang main bola.Dulu suka sangat saya main bola tapi dengan abang-abang yang besar-besar.Saya baru darjah 4 tapi mereka sudah tingkatan 2 dan 3.Disebabkan saya selalu jadi penjaga gol maka selalu la kena rembatan bola yang kuat-kuat.Trauma juga kadang-kadang.Bila masuk sekolah menengah saya dah mula terfikir.Apabila belajar dengan budak-budak yang semua bijak-bijak belaka.Banyak benda dah dilupakan.Kadang-kadang main dengan sahabat pun dah kurang.Jumpa pun jarang-jarang.

Nak tahu apa permainan yang selalu dimain waktu kecil dulu.Semua tradisional,galah panjang, main getah, jadi tarzan, masuk hutan, main guli,naik basikal, panjat pokok, main guli, main gasing,dan banyak lagi.Tapi semua perkara itu hanya boleh dikenang.Bukan boleh diulang. Maka dengan setiap detik yang ada pada kita cuba kita hargai sepenuh hati dengan melakukan amal kebaikan dan amal jariah sebagai peneman di sana kelak. Sesungguhnya Allah bersumpah dengan masa maka dilihat ia adalah satu kepentingan untuk manusia menjaganya dengan baik dan amanah agar ia tidak dipersia-siakan.


‘’Ada dua kenikmatan yang membuat kebanyakan manusia tertipu yaitu nikmat sehat dan waktu lapang." (HR Bukhari)
"Belum lagi kedua kaki seorang hamba bergerak pada hari kiamat, ditanyalah tentang usianya, dihabiskan untuk apa; tentang ilmunya, digunakan untuk mengerjakan apa; tentang hartanya, diperoleh dari mana dan dibelanjakan untuk apa; tentang badannya, digerakkan untuk apa." (HR Tirmidzi).

"Manfaatkanlah lima kesempatan sebelum datang kesempitan. Manfaatkan usia mudamu sebelum kamu tua, manfaatkan sehatmu sebelum sakit, gunakan kekayaanmu sebelum kamu miskin, gunakan waktu lapangmu sebelum kamu sibuk dan manfaatkan hidupmu sebelum kamu mati." (HR al-Hakim)

"Laksanakan segera amal shaleh karena tujuh hal: sebelum datang kemiskinan yang membuatmu lupa, kekayaan yang menyesatkan, penyakit yang membinasakan, ketuaan yang melumpuhkan, kematian yang mendadak, dajal sebagai makhluk terjahat yang senantiasa mengintip atau datangnya kiamat yang sangat pahit dan amat mengerikan." (HR Tirmidzi).

No comments:

Post a Comment